Wielrennen – De kracht van krachttraining

De olympische dag van Mirelness

Het wordt vandaag een spannende dag, want er zijn volop medaille kansen voor Nederland. Om 13:30 start de tijdrit voor vrouwen met natuurlijk onze gouden medaille winnares: Anna van der Breggen! Ook Ellen van Dijk zal er alles aan doen om op het podium te eindigen voor Nederland. Niet alleen de vrouwen gaan de fiets op, ook de mannen komen in actie tijdens de tijdrit. Om 15:00 uur zullen de mannen de pedalen bestijgen in de race om het goud. Tom Dumoulin is onze grote kanshebber!

Er zijn veel recreatieve sporters die het heerlijk vinden om uit te waaien op de fiets of zichzelf uit willen dagen hun eigen prestaties te verbeteren. Vaak wordt er bij het wielrennen voor het grootste gedeelte alleen gedacht aan het trainen van het uithoudingsvermogen om het zo lang mogelijk vol te kunnen houden op een zo hoog mogelijke snelheid.
Wil je nog meer uit het fietsen halen en sterker worden? Dan is het zeer zinvol om krachttraining op te nemen in je trainingsprogramma.
Het doen van krachttraining als wielrenner geeft resultaat in zowel het vergroten van het uithoudingsvermogen, toename van de maximale kracht en het vergroten van het herstelvermogen van het lichaam.

Belangrijk is wel om minimaal twee keer per week krachttraining uit te voeren met een hersteltijd van minimaal 24 uur. Een hersteltijd van 48 uur is optimaal. In praktijk blijkt dat vaak meer dan 2 keer per week uitvoeren van krachttraining niet haalbaar is, omdat natuurlijk een groot gedeelte van de trainingen bestaat uit het fietsen zelf.

Goede krachtoefeningen t.b.v. het wielrennen zijn onder andere: burpees, front squats, lunges, planken, push ups, calf raises, dumbbell pec flys en de dumbbell step ups.

Meer informatie over de Olympische Spelen:
http://www.nocnsf.nl/rio2016

Author Mirel Haze

More posts by Mirel Haze

Leave a Reply